Over ons

De Merken Top 40 is een initiatief van onder andere Stichting Top 40, de meest toonaangevende muzieklijst van Nederland. De Merken Top 40 wordt geleid door Business Rankings & Research BV (BR-ANDR) die opdracht geeft tot de samenstelling van de lijst van 40 meest populaire merken. De Merken Top 40 is ontstaan vanuit het idee dat ondanks dat er al veel rankings zijn op het gebied van merken, er nog geen chart voor merken bestaat. Dit terwijl er veel dynamiek is in de markt, onstaan door de steeds verdergaande digitalisering en social media.

BR-ANDR

De Merken Top 40 wordt samengesteld op basis van 3 bronnen: research, bestedingen en social media. BR-ANDR heeft vaste leveranciers die deze informatie aanlevert waarop de lijst wordt samengesteld.

Research:

Wekelijks onderzoekt onderzoeksbureau DVJ Insights onder 400 Nederlanders de zichtbaarheid van 80 merken. Op deze manier stellen we vast wat Nederland heeft waargenomen aan campagne of PR rondom merken zodat het aantal contacten kan worden berekend.

Bestedingen:

Ook wekelijks worden alle media bestedingen meegenomen van 250 merken. Het gaat hierbij om zowel de off- als online bestedingen.

Social Media:

Elke week wordt er van 250 merken gemeten hoeveel social buzz zij genereren. Hierbij meten we niet alleen de hoeveelheid buzz, maar ook het aantal views dat een melding heeft gekregen en het sentiment van die buzz voor een specifiek merk.

Uniek aanbod

Merken Top 40

Logo van Albert Heijn
1
8
Albert Heijn
Retail
Logo van ING
2
6
ING
Financiele Dienstverlening
Logo van Samsung
3
7
Samsung
Telecom/ICT, Consumenten Elektronica
Logo van Bol.com
4
8
Bol.com
Retail
Logo van Jumbo supermarkten
5
8
Jumbo supermarkten
Retail
Logo van Kruidvat
6
8
Kruidvat
Retail
Logo van Lidl
7
6
Lidl
Retail
Logo van Blokker
8
6
Blokker
Retail
Logo van Rabobank
9
8
Rabobank
Financiele Dienstverlening
Logo van KPN
10
8
KPN
Telecom/ICT

Bekijk de volledige chart